Parhams Lablog
April/2014
Tom Tits studiebesök
I fredags var vi på studiebesök i Tom Tits museum. Där
introducerade två KTH studenter som vägledde oss genom platsen. Vi gjorde ett
experiment där vi tog reda på hastigheten av en kula som rullade ner för en
lutande plan. Därefter så lärde vi oss lite om kraft från studenterna från KTH.
De visade med hjälp av en loop i en bollbana där det krävdes hög kraft för att
bollen skulle kunna passera. Resten av
dagen spenderades åt att gå en tipspromenad där vi fick pröva oss på en massa
olika uppfinningar/experiment.
Laboration - v-t-diagram Mars/2014
Syfte
Syftet med
laborationen är att undersöka kopplingen mellan en accelererad rörelse och
motsvarande s-t- respektive v-t-diagram, samt olika samband mellan dessa
diagram.
Material och förande:
Pasco
programmet i ett s-t- och v-t-diagram
Vagn
Lutande bana
Interface
Dator
Rörelsesensor
Jag har arrangerat banan enligt instruktionerna genom
att skapa en lutande bana med en rörelsesensor på ena änden och ett magnetstopp
på den andra. Sedan registrerade jag vagnens rörelse i datorn med hjälp av
interfacet som översatte rörelsesensorns syn över hela bilturen på banan till
en graf. Med hjälp av Pasco programmet så kunde jag ta reda på flera speciella
och detaljerade egenskaper för grafer som t.ex. areor och formler.
Resultat och jämförelse:
a-
Tre värden i diagrammen; före, vid och
efter vagnens vändpunkt:
t (s)
|
s (m)
|
v (m/s)
|
0,4
|
1,19
|
1,01
|
2,15
|
1,196
|
-0,02
|
4
|
1,01
|
-0,99
|
Grafen visar att lutningen ändras efter bilens hastighet,
d.v.s. lutningen ökar när vagnens hastighet accelererar och tvärtom (en accelererad rörelse). Vagnens accelererade rörelse stämmer med verkligheten. Före vagnens vändpunkt vid t= 0,400 s har bilen
förflyttat sig 1,09 meter och hastigheten motsvarar 1,01 m/s. Vid vändpunkten har vagnen förflyttats 1,96 meter
efter 2,150 sekunder och hastigheten minskade till nästan noll m/s därefter. 4
sekunder efter vagnens vändpunkt är
hastigheten ca 0,99 m/s, hastigheten visar minus i grafen för att vagnen åker tillbaka
på samma bana.
a-
Vagnens momentanhastighet och hastighet
vid samma tidpunkt i v-t-diagrammet. :
vagnens momentanhastighet
t (s)
|
s (m)
|
v (m/s)
|
0,3
|
0,99
|
1,06
|

s t diagramet visar vagnens accelererade rörelse. Om vi drar tangenten på tidpunkten 0,3
sekunder som även ligger förre vändpunkten och vi ser att tangentens lutning är
lika med vagnens momentanhastighet
på just tidpunkten 0,3 sekunder. Vagnen förflyttade 1,06 m i s-t diagram och v-t
diagrammet visar att vagnens momentanhastighet är 1,06 m/s på tidpunkten 0,3
sekunder. v-t-diagrammet är en rak linje och vagnen hastighet motsvarar bilens förflyttning
och accelerations rörelse.
a-
Arean under grafen mellan två tidpunkter
innan och efter vagnens vändpunkt.:
v-t-diagrammet visar hastigheten i olika tidspunkter och vi
vet att arean under grafen ger information om vagnens hastighet. Förflyttningen
av bilens rörelse skulle motsvara arean under grafen enligt formeln:
V. Δt = Arean (förflyttning)
= Δs
Första grafen visar att area
innan vagnens vändpunkt = 1,14 m/s.s ( mellan m1= 0,7 och
m2=1,8 meter )
Andra grafen visar att area
efter vagnens vändpunkt = 1,18 m/s.s
( mellan m3= 0,1 och m4= 1,2 meter )
Δs mellan m2- m1 = 1,8 – 0,7 = 1,1 m
Δs mellan m4- m3 = 1,2 – 0,1 = 1,2 m
Vagnens förflyttnings värde mellan dessa valda punkter är
1,1 och 1,2 meter som stämmer med värden på beräknade area på 1,14 och 1,18 m.s.
a-
Kontroll av resultatet i s-t-diagrammet
Resultaten
stämmer bra med s-t-diagrammet. Areans värde är 1,02 och 1,01m.s. på dessa
punkter vilket stämmer med arean i v-t-diagrammet (siffrorna avrundades och
därför finns små diffar)
Resultat av kontroll: Arean under grafen motsvarar vagnens
förflyttning genom banan.
Källor:
Fysiklektion,
labbration och film, Daniel Barker
Sidor
76-77(hastighet), fysikboken
Parhams Fysikblogg
Vagns rörelse i andragradsfunktion
Inledning:
Syftet
med laborationen var att praktisera andragradsfunktioner i verkliga situationer
och presentera en vagns rörelse i ett s-t-diagram och beskriva hur funktionen
hänger ihop med vagnens rörelse.
Material:
Rörelsesensor
Interface
USB-sladd
Leksaksbil
230
cm lång bana ( 30 grader lutning)
En
stol (för att få lutningen på banan)
Dator
Pasco
capstone program
Gradcirkel
Genomförande;
Jag
har koppla upp utrustningen och installerade utrustningen. Därefter kopplade
jag in dator till interfacet så att jag skulle kunna få en graf. Sedan filmade
vi in vagnens rörelse efter att ha startat och kört den på en 30 grader lutning
banan.
Sen
det var dags att ställa in tabell och diagram så att de visar läge och tid. Jag
har beräkna funktionens nollställen med hjälp av P, q formen och har kommit
fram till symmetrilinjens ekvation till sist räknade fram vertex koordinater
och största värde
Resultat:
Grafens andragadsfunktion
Grafens andragadsfunktion
|
||
Y
= - 0,97 t2 + 3,35t - 0,87
|
||
Funktionens
nollställen
|
Symmetrilinjens
ekvation
|
Vertex koordinator ,
största värde
|
Funktionens
nollställen
|
Symmetrilinjens
ekvation
|
Vertex
koordinator , största värde
|
A
= -0,97
|
P=
B/2=1,67
|
Y
= - 0,97 t2 + 3,35t - 0,87
|
B
= 3,35
|
||
C
= -0,87
|
t
= 1,67 s
|
Y
= - 0,97 (1,67 * 1,67) + 3,35 * 1,67 - 0,87
|
-0,97 t2 + 3,35t
- 0,87 = 0
|
Y
= 2,03 m
|
|
t2- 3,45
t + 0,89 =0
|
||
t = 1,67± 1,37
|
Koordinator av Vertex = ( 1,67
, 2,03 )
|
|
t1 = 3,04
|
||
t2 = 0,3
|
Analys:
Funktionen hänger ihop med vagnens rörelse genom att beräkning av Y= 2,03 m visas tidligt i grafen (Vertex koordinator) som stämmer korrekt i verkligheten. Grafens nollställen stämmer också korrekt (det finns små skillnader pga avrundning av tal i beräkningar), grafen visar att vagnens rörelse började från (t1) när tiden var ca 0,3 sekunder och stannade vagnen efter (t2) 3,04 sekunder, största värde på grafen är 2,03 m från sensorn vilket hänger ihop med verkligheten. Ekvation för vagnens rörelse förklaras i andra grads ekvations
Funktionen hänger ihop med vagnens rörelse genom att beräkning av Y= 2,03 m visas tidligt i grafen (Vertex koordinator) som stämmer korrekt i verkligheten. Grafens nollställen stämmer också korrekt (det finns små skillnader pga avrundning av tal i beräkningar), grafen visar att vagnens rörelse började från (t1) när tiden var ca 0,3 sekunder och stannade vagnen efter (t2) 3,04 sekunder, största värde på grafen är 2,03 m från sensorn vilket hänger ihop med verkligheten. Ekvation för vagnens rörelse förklaras i andra grads ekvations
för
att banan inte har varit enbart rakalinje inriktning (en 30 grader lutning
banan ) och rörelsens ändrades efter 1,67
s.
Parham/
2014-03-06
Parhams Fysiklabb
Använda digital mätutrustning för
att mäta bilens rörelse i en bana
Syftet:
Syftet med
labben var att kunna lära sig att använda digitala mät utrustningar för att
samla in data och information om rörelse dvs. mäta hastigheten (v) och tid (t)
för en bil som förflyttas i en bestämd bana (s). Det var även för att visa oss
en metod för att mätta hastigheter som kan ha som nytta i framtiden. Grund kunskaper hittade vi i vårt läromedel:
Hastighet är kvoten: V= Δs/Δt
V(m/s) =
förflyttning(s) / tidsintervall
Material och förande:
En bil
Dator
Pasco Capstone
programmet
Interface
Rörelsesensor
Bana för
bilen
Magnet(för
att få stopp på vagnen)
För att
kunna registrera vagnens rörelse längs en bana, utförde vi laborationen genom
att först bygga upp banan. Sedan för att samla in data om vagnens rörelse i ett
s-t-diagram, där s är vagnens läge och t är tiden, ställde vi vagnen på
startpunkten med rörelsesensorn riktad mot den. Därav var sensorn kopplad till
interfacet som skulle vidarebefordra/översätta sensorns information till
datorn, Det krävdes en usb-sladd för att koppla interfacet till datorn. Vi
testade kopplingar, videofunktionen och testkörde bilen längs på banan. På det
sätt registrerades en åkning med hjälp av Pasco Capstone programmet som skapade
både en tabell och en linjär graf av bilens rörelse.
Resultat och jämförelse:
Bilen
rörelse beskrivs i följande graf. Det visar läget som funktion av tiden.
Linjens lutning avgör hastigheten.
Linjära
funktionen är y = kx+m Y= 0,462t + 0,0587
Hastighet
på: m:
0.462 m/s
Ett
startpunkt på: b: 0,0587
m
Startpunkten
och hastigheten var olika för mig och min arbetskompis. Williams resultat blev
Y = 0,535t + 0,352. Startpunkten hos William började på 0,352m vilket var högre
än min vid 0,0582m och därför hade min bil högre reaktionsförmåga än honom.
Däremot blev Williams hastighet 0,535 m/s vilket var högre min hastighet än min
på 0,462 m/s. Anledningen till att vi hade olika resultat var på grund av att
vi hade olika startpunkter och att vår bil inte färdades med samma hastighet.
Länk till Williams blogg:
http://williamslabblog.blogspot.se/
Jag har även
mätt bilens hastighet på tillbakavägen av banan och det är därför visar grafen
att bilen åker tillbaka på samma sträcka.
Labblog Parham
2014-02-06
Lärare: Daniel Barker
Labb-
Observationsexperiment samband mellan ”Massa och tyngdkraft”
Material:
-fyra järncylindrar med olika vikter : 10 g, 20g,
50 g och 100 g
-en 10 N graderade dynamometer
-miniräknare, papper och penna
Syfte och hypotes
Syftet med laborationen var att undersöka och
hitta samband mellan massa och tyngd hos olika föremål. Min hypotes var att
undersöka sambandet och även om det stämmer att i formen F= gm, g har en konstant värde som: g= 9.8 N/kg
(F= gm är g= 9,8)
g= F/m = 9,8 N/g (m = kg
, F= N, g = N/kg)
För att utföra
experimentet använde jag av mig fyra järncylindrar med olika vikter : 10 g,
20g, 50 g och 100 g och även en 10 N graderade dynamometer för att mätta massan
m och mäta kraften F på samma föremål med dynamometer. En miniräknare använde
jag för att ta reda på sambandet mellan massa och tyngdkraft i en graf.
Resultat av mätningen i ett diagram med tyngdkraften på lodräta axeln och massa
på den vågrätta bli en rät linje som från Origo. Kvoten av F/m visar ca 9.8 N/g enligt min
hypotes.
Resultat i tabell:
Objekt
(järncylinder)
|
Massa m(kg)
|
Tyngdkraft F (N)
|
Hypotes F= mg Är g=
9,8 dvs g= F/m = 9,8
|
10gr
|
0,01
|
0,1
|
|
20gr
|
0,02
|
0,19
|
|
50gr
|
0,05
|
0,5
|
|
100g
|
0,1
|
0,97
|
Från tabellen utgår att tyngdkraften är ca 9.8
gånger större än massan. Min slutsats är att
(N) F = 9,8m. (KG) det innebär att g = 9,8
Slutsats:
Min slutsats är att det finns ett tydligt samband
mellan tyngdkraft och massan. Det innebär att F förändras i takt med massan och
kvoten bli alltid g = 9,8 N/kg.
Förlag för förbättringar och miljö: Om någon vill göra denna experimentet, rekommenderar jag att använder
sig av flera föremål t.ex. 10 olika modeller med olika material. Även använda
ett ännu mer noggrann dynamometer. För att ta hänsyn på miljöaspekterna tycker
jag att vi skulle arbeta i gruppen och återanvända de material som finns redan
i laborationen.
Källor:
Fysiklektioner, Daniel Barker
Fysikboken 1, Heurika
Bilder från labben:
/Parham – NF 13
Tjusigt!
SvaraRaderaDu har med allt som krävs för att det ska vara möjligt att följa och förstå vad du mätte och vilka resultat du har fått fram. Rubriker finns på plats och du förklarar på ett bra sätt vad bilder och diagram visar. Alla beräkningar finns med och det är bra att du även förklarar vad resultaten betyder. Ännu lite vassare blir det om du ger varje bild och diagram en kort bildtext. Ett annat tips är att göra nya inlägg för varje lab istället för att redigera i samma inlägg.
/Daniel